BISDOM en
LIEROP
Reactie Kerkbestuur 15 september 2012
slaponline
Open Brief
Ferd Raaijmakers 22 september 2012
Reacties
Eindhovens Dagblad 24 september 2012
COMMENTAAR dinsdag 25 september 2012 Eindhovens Dagblad
MENING dinsdag 25 september Eindhovens Dagblad
(Peter van Overbruggen)
OPINIE Eindhovens
Dagblad 26 september door Jeroen van Sambeeck
OPINIE Eindhovens
Dagblad 27 september door Lucien Verhoeven
Standpunt Bisdom vrijdag 28 september
2012 slaponline
Reactie pastoors na brief
bisdom op 1 oktober in Eindhovens Dagblad
Lezing Hans
van Reisen 26 november 2012 in Deurne
Verstuurde Brief
Kerkbestuur 24 november 2012 in Koepel december 2012
Reactie Bisdom 14 december 2012 op brief van 24 november
NIEUWS vanaf 29 december 2013
PAROCHIEVERGADERING 24 maart 2014
Informatie over fusieproces 20 april 2015
Angelusparochie ondertekend per 1 mei 2015
UW REACTIE
(reageer via deze link)
- zie eerdere reactie(s)
Onder UW REACTIE (hierboven) geven wij op slaponline de mogelijkheid
aan onze lezers om te reageren op het verschil van opvattingen
tussen het Bisdom en onze pastoor Jan Zwirs cq het kerkbestuur.
In het Eindhovens Dagblad hebben we reeds vele reacties - veelal
buitendorpse - gekregen op de Open Brief van Ferd Raaijmakers.
Tijdens de 'protest'dienst van zaterdag 22 september j.l. hebben de
massaal aanwezige Lieroppenaren laten weten het eens te zijn met
onze pastoor en het Kerkbestuur en oneens met de stelling van het
Bisdom.
Hoe U erover denkt
horen wij graag van U. Misschien kan het Bisdom hier
iets mee?
Wij publiceren de reacties op deze pagina: 'Bisdom en Lierop', zodat
er een nog completer beeld ontstaat van wat er leeft bij onze
lezers.
Wie weet heeft iemand de oplossing voor dit conflict???
Wij publiceren met naam van de inzender.
-------------------
REACTIES
slaponline-lezers
Ik ben
Astenaar maar maak deel uit van het Lieropse mannenkoor Acapella en
doe veel met de samenleving in Lierop. Ik heb de berichten en de
prikkelingen gevolgd en kan me daar erg over opwinden.
We leven in
een wereld waar we tegenwoordig alles samen moeten kunnen doen en de
grenzen voor iedereen open staan. Hoe kan een bisdom zo
discrimineren en de samenleving op deze manier verstoren, wij hebben
3 protestanten in ons koor en die zingen bijna wekelijks in onze
kerk in Lierop en er is niemand die daar over zeurt. Wat een onzin
dat een bisschop gaat verbieden om de dienst met katholieken en
protestanten te vieren.
Hij zou zelf
eens onder zijn rok moeten kijken waar de grenzen liggen als het
gaat over verbieden dan zou hij misschien op heel wat andere
gedachten komen dan zich bezig houden met dit gebeuren.
We praten
alsmaar over de Islam en bouwen maar moskees bij en van de kerk
maken we een supermarkt, geen wonder dat de Islam de overhand in
Nederland krijgt. Ik zou dit aan de Bisschop willen zeggen: Laat de
samenleving zelf mee beslissen hoe het met de kerk moet dan zullen
er nog veel kerken blijven bestaan.
Als hij met
deze onzin doorgaat zal hij zijn eigen poten onder zijn stoel
afzagen en er niets meer van de kerken overblijven.
De kerk is
niet voor de rijnen maar voor mensen die in iets geloven wat voor
hen onaantastbaar is.
Mvg Jo Dat -
Asten
------
Standpunt Bisdom middels
brief vrijdag 28 september
2012 slaponline
Vrijdag 28 september 2012:
Van het Bisdom de Bosch kregen we vanmiddag op onze
redactie onderstaand standpunt ten aanzien van de oecumenische
vieringen in Someren en Lierop binnen…
‘Beste parochianen van Someren en Lierop en belangstellende
parochianen elders,
Aan de reacties van velen van u wordt duidelijk dat u het moeilijk
vindt om te begrijpen waarom de Bisschop heeft ingegrepen bij recent
geplande oecumenische vieringen in Someren en Lierop. De verwarring
lijkt compleet te worden door uitlatingen van de pastoors en van het
kerkbestuur van Lierop die de Bisschop van onrechtmatig gedrag
lijken te beschuldigen. De Bisschop heeft echter te waken over het
katholieke geloof en ervoor te zorgen dat de parochies in zijn
bisdom katholiek blijven in eenheid met heel de Wereldkerk. Alleen
zo kunnen ons geloof en de Kerk betekenis houden voor de mensen en
voor hun geluk.
De katholieke Kerk bevordert oecumenische contacten met protestantse
gemeenschappen. Zij moeten elkaar leren kennen; zij kunnen
gezamenlijke sociale activiteiten ontplooien; ze kunnen samen
luisteren naar Gods Woord en samen bidden. Het is echter niet
toegestaan samen Eucharistie/avondmaal te vieren. Dat verbod is door
de pausen maar ook door de Nederlandse bisschoppen telkens weer
herhaald. Waarom mag dat niet? Omdat avondmaal en Eucharistie,
hoewel voor beide een beroep wordt gedaan op een instelling en een
opdracht van de Heer, niet hetzelfde zijn. De rooms-katholieke Kerk
gelooft dat in de Eucharistie het kruisoffer van Christus
sacramenteel tegenwoordig worden gesteld, en dat brood en wijn
werkelijk en blijvend veranderen in het Lichaam en Bloed van
Christus. Deze Eucharistie is, in woorden van het Tweede Vaticaans
Concilie, bron en hoogtepunt van het kerkelijk leven. Volgens
katholieke opvatting kan alleen een geldig gewijde priester de
Eucharistie consacreren. Protestanten kennen geen geldig gewijde
priesters. Zij geloven niet in de werkelijke verandering van brood
en wijn en hebben een meer symbolische opvatting van dit sacrament.
Dat is de reden waarom de Kerk een gezamenlijk viering niet
toestaat. Zij staat ook niet toe dat niet-katholieken in de
Eucharistie te communie gaan en dat katholieken aan het protestantse
avondmaal deelnemen. Dit om verwarring rond het geloof in dit
Sacrament dat voor ons dus het hart van geloof is, te voorkomen.
Ondoordachte oecumenische handelingen als gezamenlijke
Eucharistie/avondmaalsvieringen zijn schadelijk voor de eenheid en
brengen de oecumene geen stap verder, integendeel. De eenheid is dan
geen eenheid in geloof, maar een eenheid in gevoel. Het gaat erom
dat wij als kerkgenootschappen en dus niet zozeer als individuele
parochies en gemeenten op dit belangrijke punt door gezamenlijk
overleg, gesprek en studie leren ontdekken wat de Heer werkelijk met
zijn Kerk en met het Sacrament van de eenheid bedoeld heeft.
Ondertussen bidden wij in de parochies en gemeenten om bijstand van
de Heilige Geest. Hij alleen kan de echte eenheid stap voor stap
dichterbij brengen. De oecumene reikt bovendien veel verder dan de
eenheid tussen de Rooms-Katholieke Kerk en de
protestants-christelijke kerkgenootschappen, maar betreft
bijvoorbeeld ook de relatie met de Orthodoxe Kerken uit het Oosten.
In de reacties in de krant wordt ongelukkigerwijze met deze kwestie
van geloof een bestuurskwestie vermengd en wel de fusies van
parochies en de eventuele sluitingen van kerken. Het is inderdaad zo
dat we naar nieuwe grotere parochies toe moeten en de krachten
moeten bundelen, om voor de toekomst aan een vitaal katholiek
geloofsleven te kunnen blijven werken. Vaak worden de
geloofsgemeenschappen in dorpen en wijken ook eenvoudigweg te klein
om nog zelfstandig te bestaan. En inderdaad zullen er ook kerken aan
de eredienst onttrokken moeten worden. Voor de suggestie dat de kerk
van Lierop gesloten zou moeten worden, bestaat vooralsnog echter
geen enkele grond. Dat zal in de toekomst in grote mate afhangen van
de betrokkenheid van de parochianen op het kerkelijke leven, in de
nieuwe parochie waarvan Lierop deel zal gaan uitmaken.
Zie ook de integraal als
ingezonden
brief...
Reactie pastoors na brief
bisdom op 1 oktober in Eindhovens Dagblad
'Oecumenische' pastoors gelaten na brief bisdom
Pastoor Jan Zwirs van Lierop wil
niet inhoudelijk reageren op de
pittige brief die het bisdom Den Bosch vrijdag verstuurde aan
zijn parochianen en die van Someren. De Somerense pastoor Jacques
Verhees reageert er gelaten op.
"Laat het maar eventjes zo. Het
vuurtje brandt, als je er nu nog meer olie opgooit, wordt het alleen
maar erger", geeft Zwirs als reden om maar even te zwijgen.
Zijn collega Verhees, van de Somerense parochie Heilige Lambertus,
voelt zich niet 'geschoffeerd' door de brief van het bisdom. "Ik kan
me voorstellen dat bisschop Hurkmans denkt dat hij dit moet doen.
Hij moet waken over de orthodoxie in de kerk. Hij is laatst nog bij
mij geweest in de kerk. Hij was heel vriendelijk tegen mij hoor",
zegt Verhees. "Deze zaak moet tot bedaren komen. Mijn gemoed is in
elk geval tot rust gekomen. De wereld is groter dan Someren en
Lierop en op de achtergrond heb ik altijd het evangelie en die man
uit Nazareth voor ogen. Die man was redelijk ruimdenkend hoor. Ik
heb zondag nog een etentje met de dominee."
De afgelopen weken ontstond veel beroering onder kerkgangers in
Lierop en Someren omdat het bisdom twee vieringen met protestantse
gelovigen verbood. Verhees had tijdens het ziekentriduüm in een
gezamenlijke viering met dominee Eline van Iperen willen voorgaan.
Verhees zag er na een verbod van het bisdom vanaf. Daarna werd ook
een oecumenische dienst op 23 september in de koepelkerk van Lierop
verboden. Het bisdom sprak van 'een kerkelijk misdrijf' en dreigde
met sancties.
Vrijdag reageerde het bisdom op alle commotie met een open brief aan
alle parochianen van Lierop en Someren. Daarin werd gesteld dat deze
oecumenische vieringen met protestanten 'schadelijk voor de eenheid'
in de kerk zijn en de 'oecumene geen stap dichterbij' brengen. De
pastoors en de kerkbesturen zouden de verwarring in de kerk
'compleet' hebben gemaakt.
Open Brief
Ferd Raaijmakers 22 september 2012
Onderstaand de
Open Brief welke o.a. ook gepubliceerd werd in het Eindhovens Dagblad van 22
september 2012.
De aanvaringen tussen (vertegenwoordigers van) het
bisdom Den Bosch en de katholieke achterban stapelen zich op. Het
bisschoppelijk verbod op een bijzondere kerkdienst in Lierop deed
voor huisarts Ferd Raaijmakers de spreekwoordelijke emmer overlopen.
In een open brief wijst hij op de grote onvrede die de conservatieve
lijn van het bisdom veroorzaakt.
Als
voorzitter van de Belangengroep Lierop maar ook op persoonlijke
titel schrijf ik u het volgende.
Leefbaarheid
vind ik zeker in deze tijd waarin vervreemding en vereenzaming ons
bestaan bedreigen van extreem groot belang en ik hoop dat ook het
bisdom den Bosch doordrongen is van het feit dat er onder velen van
ons mensen de geestelijke nood hoog is.
Als huisarts
word ik daar dagelijks mee geconfronteerd.
Ik heb me in
een vorig schrijven al aangesloten bij het initiatief van de
vereniging van kleine kernen Noord-Brabant(VKKNB). Hun publicatie
van 15-06-2012 met als titel 'Opheffen van kleine parochies leidt
tot afbraak van sociale cohesie' kan en wil ik hiermee nogmaals
volledig onderschrijven.
Geweldige
band
Het opheffen
van onze parochie in Lierop zal de geweldige band die er nu is
tussen de pastoor, het jonge zeer gemotiveerde kerkbestuur en de 140
vrijwilligers onder druk zetten.
Als ons
magistraal mooie kerkgebouw zijn parochiële functie gaat verliezen
valt het doel waarvoor we samen werken voor een groot deel weg en
zullen de vrijwilligers hun gezamenlijke mooie en zingevende 'hobby'
verliezen en daarmee zal een belangrijke bron van sociale cohesie
verdwijnen.
Op die
manier ontstaat er dan een leemte in de leefbaarheid van ons dorp.
Basisgeloofsgemeenschappen
In het
verleden heeft het kerkbestuur reeds een brief geschreven aan het
Bisdom waarin het zich keerde tegen het voornemen van de bisschop om
kerken in kleine kernen te sluiten en om parochies samen te voegen.
Het schrijven van het kerkbestuur richtte zich niet alleen op het
verlies van de geweldige samenwerking binnen onze parochie maar ook
op het uitbannen van de geest uit het religieuze leven in ons mooie
dorp. Geloofsbeleving is immers gebaat bij en gedijt het best in
basisgeloofsgemeenschappen.
Een echt
antwoord op die brief is nog niet ontvangen.
Als extra
punt van aandacht geldt dat de parochie Heilige Naam Jezus in Lierop
een van de weinige is die financieel gezond is.
De
argumentatie van het bisdom om kerken te sluiten kan ik wel volgen.
De financiële situatie waarin het bisdom verkeert is slecht, er is
een tekort aan priesters en er is een enorme teruggang in het
kerkbezoek.
Ontluisterende feiten
De versnelde
leegloop van de laatste tijd is niet vreemd in het licht van de
ontluisterende feiten die aan het licht zijn gekomen over pedofiele
praktijken van priesters. Echter ook de manier waarop de hedendaagse
leiding van het bisdom met deze problemen is omgegaan heeft vele
gelovigen het vertrouwen doen verliezen in de rooms-katholieke kerk.
Door de
krampachtigheid,waarmee u, bisschop, en de uwen met de vragen om
vernieuwing en vermenselijking van het geloof omgaan, lijken nu de
laatste katholieken dit zinkende schip te gaan verlaten. Wat een ark
van Noach zou moeten zijn wordt nu een Titanic.
Fietstocht
Echter ik
wil nog iets toevoegen om het in een breder perspectief te plaatsen.
Zeven weken
geleden begon ik mijn fietstocht van Porto naar Faro en verbleef in
een hotel in de stad van de Port. In de ontbijtzaal stond de klok op
vijf voor twaalf. Hij stond stil.
Hierdoor
kwamen mijn gedachten zoals wel vaker op deze reis bij de bedreiging
van onze mooie parochie in Lierop.
Op 2
manieren hield deze klok me bezig; de tijd begint te dringen en
eigenlijk is het wat dat betreft al 2 voor 12. Als we niets doen is
over vijf jaar geen enkele kerk meer open en kunnen wij mensen die
samen willen komen rond het thema liefde nergens meer terecht.
Op de tweede
plaats stond de klok stil en riep bij mij daardoor de gedachte op
dat het beleid van de katholieke kerk nu zelfs eerder is het
terugdraaien dan stilstaan. Niet de boodschap van het evangelie de
Liefde en Naastenliefde is belangrijk maar de regeltjes zijn
bepalend.
Niet de
inhoud telt maar de vorm.
Toneelstuk
Homoseksuelen en mensen die overspel plegen mogen geen communie
ontvangen zo vaardigt het bisdom uit in juni. Als dan in die zelfde
week Gonnie Spronk uit Berlicum tot maagd wordt gewijd heb ik het
gevoel dat ik in een toneelstuk ben beland; inderdaad de kerk wordt
een grote poppenkast maar de voorstelling is niet om aan te zien
omdat er geen empathie en geen inspirerende boodschap in zit en
omdat er hele strenge regels gedicteerd worden.
Quote van
het bisdom: “Als jullie maar gaan bidden komt alles goed”.
Als huisarts
maak ik regelmatig mee dat mensen zich in de steek gelaten voelen
als het gaat om pastorale begeleiding van conservatieve herders. Of
het nu gaat om het weigeren van een kerkelijke begrafenis bij mensen
die euthanasie hebben gekregen of om het niet mee willen denken met
nabestaanden om een mooie uitvaart in de geest van de overledene te
regelen op deze wijze verlaten nu al veel trouwe katholieken de kerk
die ze niet meer als de hunne ervaren. En daarmee haken veel
vrijwilligers af die niet voor zo’n rechtlijnige rabiate pastoor
willen werken.
Stroomversnelling
Door het
verbod om tijdens het ziekentridium een viering onder leiding van
pastoor Verhees en dominee van Ieperen doorgang te laten vinden is
alles in een stroomversnelling geraakt. Zelfs de meest trouwe
aanhangers van u bisschop keren zich nu van u af.
Ik hoorde
een van uw meest volgzame volgelingen, naar aanleiding van uw
aanwezigheid in Asten bij het gieten van de klok voor de Notre Dame
van Parijs, zelfs zeggen: “hadden ze hem maar er in gegoten als
klepel die Hurkmans”. Wat mij dan erg verontrust is dat mensen het
respect voor u als bisschop en als mens gaan verliezen.
In een
eerder schrijven naar aanleiding van het verbod op het gebruik van
gedichten en liederen van Huub Oosterhuis en Ida Gerhardt in de
vieringen heb ik de censor Mennen en ook u bisschop Hurkmans
vergeleken met de Farizeeën en schriftgeleerden die door Jezus
terecht werden gewezen.
Boodschap
Het respect
dat mensen voor u verliezen, missen wij al jaren van de kant van de
leiding van het bisdom omdat u naar de letter regeert en weigert te
luisteren en weigert mee te denken met ons simpele zielen die een
verbreding van het geloof zoeken om op die manier de boodschap van
Jezus Christus weer centraal te stellen; de boodschap van Liefde en
Naastenliefde.
Hoewel ik in
1962 pas 10 jaar oud was leefde ik helemaal mee met de nieuwe hoop
die gloorde nu paus Johannes de XXIII ste het tweede Vaticaanse
concilie uitriep en daarmee een verfrissende oecumenische en humane
wind door het katholieke geloof deed waaien. Als klein manneke was
ik daarna erg teleurgesteld dat net als nu de zaken werden
teruggedraaid.
Alles lijkt
te worden gedaan om een autocratische hiërarchie in stand te houden
waarbij macht de drijfveer is en waarbij angst voor vernieuwing
jullie zelfvertrouwen ondergraaft en waarbij daardoor verworvenheden
die de kerk weer dichter bij het geloof zouden moeten brengen worden
afgekeurd.
Geest uit de
fles
Nu is de
viering van zondag 23 september met dominee Eline van Iperen en
pastor Jan Zwirs verboden door het bisdom. De geest lijkt uit de
fles in alle geledingen van de gemeenschap en ook in de verre
omgeving van Lierop hoor ik geluiden van teleurstelling, onmacht en
kwaadheid over uw besluit.
De vorige
gezamenlijke viering van protestanten en katholieken was warm en gaf
me een gevoel van verbondenheid dat ik mis in het beleid van het
bisdom.
Het zou fijn
zijn geweest als u zelf deelgenoot was geweest van deze viering om
daarna vanuit uw gevoel te hebben kunnen oordelen.
Doodlopende
weg
Hoe heeft
het zo ver kunnen komen? Het zou u aan het denken moeten zetten over
de juistheid van jullie koers. Voor mij zitten jullie op een
doodlopende weg.
De leegloop
van de kerken zal binnen vijf jaar volledig zijn als we niet uit een
ander vaatje mogen gaan tappen. Er zijn veel mensen die op zoek zijn
naar de zin van het leven of naar iets spiritueels. Er is behoefte
om samen met anderen een stukje verdieping te bereiken in
bijeenkomsten met gebed, zang, dans gedichten en muziek. Religie kan
daarbij in de oecumenische zin een betekenis krijgen.
Ik begrijp
dat ik voor jullie in Den Bosch zo een paar stappen over sla maar ik
zie dit wel als de toekomst van het geloof, waarin grote groepen van
mensen inspiratie, bemoediging, blijdschap en troost zullen vinden
in een tijd waarin het materiële de overhand dreigt te krijgen.
Inspireren
Ik zie in de
oecumene een mogelijkheid om de normen en waarden die alle grote
wereldgodsdiensten gemeenschappelijk hebben uit te dragen in
vieringen. Het lijkt me van het grootste belang dat de boodschap van
Jezus van Nazareth niet verloren gaat en ook onze jeugd kan
inspireren.
In de aanhef
sprekend over geestelijke nood onder ons mensen zie ik in de kerk
die liefde als 'leitmotiv' heeft een ruimte die de medemenselijkheid
kan uitdragen en tot verbetering van de leefbaarheid kan leiden in
een tijd die zo complex is dat we het overzicht dreigen te
verliezen.
Door Ferd
Raaijmakers, Lierop
Reacties
Eindhovens Dagblad maandag 24 september 2012
Brief is
lezers uit het hart gegrepen...
Op de
website
ed.nl
stroomden volop reacties binnen op de open brief van Ferd
Raaijmakers aan de Bossche bisschop Hurkmans. Verreweg de meesten
van de vele tientallen lezers die reageerden zijn het eens met de
Lieropse huisarts.
Een bloemlezing uit het forum.
Bedankt voor
de keurige en alleszeggende brief, Ferd. Het geloof is in dorpen een
enorm handvat om het sociale, spirituele en persoonlijke leven van
veel mensen te verrijken. Een (financieel) gezonde
geloofsgemeenschap sluiten is een aanslag op het dorp in alle
facetten. Wat mij bezighoudt is de controle van het bisdom op de
(wekelijkse) activiteiten. Gezamenlijke diensten worden verboden en
over afscheid wordt in het geval van euthanasie vanuit het bisdom
met zo weinig aandacht voor het persoonlijke leed omgegaan dat dit
wel tot weerstand moet leiden. Is het dan echt nodig om bij elke
oecumenische activiteit toestemming te vragen? De kerk wordt gemaakt
door de actieve deelnemers en niet door kerkbestuurders.
Andries Bergman
Wat was ik blij met de voorpagina van het ED. Het schrijven is me
uit het hart gegrepen. Heeft de monseigneur zich afgevraagd waarom
in Brabant de kerk zo snel leegloopt? Hij heeft vast het idee:
alleen 'goede' gelovigen, alleen die volgens zijn regels willen
leven en anders geen aanhangers meer. Hij hoeft zich geen zorgen te
maken: straks heeft hij niemand over.
Saskia Otten
Vreemd dat nagenoeg de hele voorpagina wordt gebruikt om iemand zijn
gram te laten halen. Is het ED bevooroordeeld, wil het een bepaalde
mening uitdragen? Een krant hoort objectief te berichten en niet af
te glijden naar een Telegraaf-variant. Daarnaast begrijp ik de ophef
helemaal niet. Laten we blij zijn dat het instituut kerk uit onze
samenleving verdwijnt. Niet meer van deze tijd en wat mij betreft
afgeschreven na alles wat ze de afgelopen 2000 jaar hebben gedaan en
vooral misdaan. Spiritualiteit kan op allerlei manieren worden
ingevuld. De r.k.-kerk heeft daar echt niet het alleenrecht op.
Leon Kamp
De open brief is mij uit het hart gegrepen. Waar juist in deze tijd
de bindende kracht van een geloof grote waarde kan hebben, worden
zij in veel bisdommen door de katholieke kerk niet meer gesteund.
Het instituut kerk heeft afgedaan. Het zou mooi zijn als de in Rome
vergaarde rijkdommen en elders vergaarde kerkelijke bezittingen
werden teruggegeven aan de gelovigen. Gewoon opnieuw beginnen,
zonder kerk met grote K, maar met geloof, liefde, vertrouwen en
gemeenschapszin dicht bij jezelf en de ander.
Diana Rijntjes
Wie is de heer (huisarts) Ferd Raaijmakers om een hele voorpagina
aangewezen te krijgen voor een open brief? Zijn er echt geen andere
komkommerberichten? Het zal ook allemaal niets opleveren. De kerk
zal gewoon doorgaan op haar pad dat vol gegroeid is met het onkruid
van de macht.
Harry van de Laak
Wat een indringende brief. Ik onderschrijf hem helemaal. De
arrogantie waarmee onze huidige zielenherders het gewone kerkvolk
tegemoet treden is onbegrijpelijk. Ik hoop dat er toch, mede door
gelovigen, een ommekeer komt, zodat ik me weer thuis kan voelen in
de kerkgemeenschap.
Rien van den Berge
Het beleid van de r.k.-kerk heeft mij al eerder afscheid doen nemen
van dit instituut.
Ik onderschrijf van harte deze open brief maar ik geloof niet dat
het beleid daardoor zal veranderen. Ik vind dat zo'n gemiste kansen
van het bisdom.
Henk van de Kerkhof
Geweldig artikel. Al lang erger ik mij aan de opstelling van veel
hogere geestelijken. Men wil vasthouden aan het verleden en heeft
weinig oog voor het heden. Ik vind het nog geweldiger dat 'ons'
Eindhovens Dagblad de voorpagina gebruikt om deze mening zo onder de
aandacht te brengen. Chapeau! Ben erg benieuwd wat de bisschoppen
met dit verhaal gaan doen; negeren of oppakken. Ik hoop het laatste!
Ed Alberda
Dit is een brief die recht uit het hart geschreven is. Een
noodkreet, die hopelijk gehoord wordt. Tot nu toe heeft men zich in
Den Bosch nog niet afgevraagd hoe het komt dat er minder mensen in
de kerk komen en daarmee ook de inkomsten. Een kleine gemeente als
Lierop heeft een kerk hard nodig, uit geestelijk en sociaal oogpunt.
In Helmond hebben ze al diverse kerken gesloten en omgebouwd tot
Jumbo, Medisch Centrum of nu als nieuw Speelhuis. Hoe kun je je als
bisdom laten gaan door een mooie kerk te verkwanselen aan een
Speelhuis.
Ferd heeft gelijk dat onze kinderen door het wegvallen van de kerk
geen enkele religieuze opvoeding meer krijgen. Het is dan ook niet
verwonderlijk dat een jeugd die de toekomst heeft niets in de kerk
kan zien en het verval alleen maar groter wordt. Jammer, maar
hopelijk krijg je veel steunreacties , wordt je brief in Den Bosch
gelezen en komt er een positieve reactie.
Bob Sleijffers
Groot compliment voor Ferd. Hoe jij met deze realistische woorden
precies uitdrukt wat er in deze tegenwoordige maatschappij leeft.
We leven meer dan ooit in een open maatschappij met een groot open
venster naar de gehele wereld. Juist die open wereld zou ons moeten
doen beseffen dat we elkaar harder nodig hebben dan ooit. Het wordt
de allerhoogste tijd dat ze daar in Rome alle ramen en deuren eens
flink open gooien en er een frisse en geestverruimende wind door
laten blazen.
Henk van de Goor
Ferd, wij willen u laten weten dat wij het eens zijn met uw
schrijven en wij denken velen met u. Worden zij van het bisdom nu
eindelijk eens wakker? Of laten zij de Kerk, en dus ons, helemaal
verloren gaan? Wij hebben vorig jaar een brief aan onze bisschop
geschreven over het overplaatsen van onze pastor zonder overleg,
maar dan krijg je een nietszeggende brief terug. Wij hopen dat u
veel reacties krijgt en stuur ze maar door.
Gijs en Nelly van der Heijden
Wat een ophef in sommige reacties dat Ferd op de voorpagina staat.
Zal zeker en vast jaloezie zijn. Wordt het niet eens tijd dat er een
discussie anno 2012 ontstaat? Mijn zegen heb je, Fred.
Wim van den Boogaard
Ik heb met genoegen het stuk op de voorpagina gelezen. Met
ontluisterende feiten slaat Ferd Raaijmakers de spijker op z'n kop.
Hij verwoordt goed hoe men tegenwoordig tegen de Kerk aankijkt. De
laatste tien tot vijftien jaar is er veel veranderd. De
ontkerkelijking houdt niemand tegen, maar tegelijkertijd jagen
bisdom en Vaticaan ons naar buiten. Zij maken de dienst uit en alles
wat fout is wordt in de doofpot gestopt. Zelf kom ik al
verschillende jaren niet meer met regelmaat in een kerk, behalve als
het een plechtigheid van een familielid of goede bekende is. De Kerk
loopt niet in de pas met het leven anno 2012 en zal het niet redden.
Mensen geven graag op hun manier invulling aan het katholieke
geloof.
Mag de Kerk heen gaan in Vrede.
Rob van de Moosdijk
Ik ben
door omstandigheden jarenlang niet naar de Kerk geweest. Heb
gelukkig de weg daa naartoe weer terug gevonden. Maar dat was nog in
de tijd dat er meer oecomene was. Ik vind net als de schrijver van
afgelopen zaterdag dat de MODERNE kerk NU te ver gaat. Ik sta
volledig achter Fred Raaijmakers.
Wij
allen geloven toch in één God. Zowel de protestanten als katholieken
en andere geloofsgemeenschappen.
Laat de
geestelijkheid eerst maar eens naar zichzelf kijken. Waarmee ik niet
alle geestelijken over een kam wil scheren, maar als er iets aan te
pakken is dan is het in eigen huis.
Jan van Bruggen
OPINIE Eindhovens
Dagblad 27 september door Lucien Verhoeven
Lucien Verhoeven dient Ferd Raaijmakers van het
inhoudelijke weerwoord dat in zijn ogen van monseigneur Rob
Mutsaerts had moeten komen.
Integere brief verdient beter
antwoord van Bisdom
Weledelzeergeleerde heer Raaijmakers, Met buitengewone
belangstelling heb ik als belijdend katholiek uw open brief in het
ED van 22 september gelezen.
De brief
getuigt van moed, sociaal gevoel en betrokkenheid bij de
Rooms-Katholieke Kerk.
Ik ben het echter niet eens met de teneur van uw brief. U doet een
aantal terechte constateringen, maar slaat op inhoudelijke punten de
plank naar mijn gevoel mis. Om die twee redenen vind ik de reactie
van monseigneur Mutsaerts, zoals weergegeven in het ED van 24
september (ik hecht aan deze toevoeging omdat de reactie niet
integraal is afgedrukt en journalisten vaak hun citaten bewust
kiezen) teleurstellend.
Uw argument dat door het samenvoegen van parochies de sociale
cohesie in kernen onder druk komt te staan en de vele vrijwilligers
een zingevende hobby wordt ontnomen, is uit het hart gegrepen en
volkomen begrijpelijk. Maar de Kerk is geen voetbalvereniging.
Hoezeer we daar in de alledaagse praktijk ook aan gewend zijn
geraakt, de Kerk staat niet ten dienste van de sociale cohesie van
een dorp en is er niet om een zingevende hobby aan mensen te
verschaffen. De Kerk is er in de allereerste plaats voor Onze Lieve
Heer. Er is niets mooiers dan wanneer mensen daar ook nog
gemeenschapszin en plezier aan beleven, maar wat voorop moet staan
is de dienstbaarheid aan God.
De zondagse mis is boven alles een eucharistieviering, een sacrament
ter ere van God. De sacramenten bevestigen de band tussen de mens en
zijn Schepper. Dat werkt alleen op basis van een waarachtige
geloofsbeleving. De sacramenten zijn er niet voor mensen die op zoek
zijn naar de zin van het leven of naar iets spiritueels, maar voor
wie gelooft in God de Almachtige Vader, Schepper van hemel en aarde,
enfin, u kent de rest net als ik vast van buiten.
De eucharistie en de ziekenzalving zijn zulke sacramenten. In de
sacramenten raakt de hand van Onze Lieve Heer ons even aan en de
hand van de Allerhoogste verdient respect. Daarom wordt van een
gelovige verwacht dat hij met een rein geweten die hand tegemoet
treedt. Dat is een kwestie van respect. Wie bewust en publiekelijk
zondigt, zonder berouw te tonen en vergeving te vragen, en
vervolgens de hand van Onze Lieve Heer aanneemt, toont geen respect
voor God, voor de Kerk noch voor zijn medegelovigen. Homoseksuelen
en overspeligen zijn zondaars. Daarmee zijn het geen slechte mensen
– wij zijn immers allen zondaars – en zij verdienen nog steeds (of
zelfs des te meer) onze naastenliefde. Maar heeft de Kerk niet het
recht hun de sacramenten te weigeren uit respect voor de betekenis
van die sacramenten?
De kerk is net zo min een supermarkt als een voetbalvereniging. Je
kunt niet uit de geloofsbeleving kiezen wat je bevalt, zoals je de
producten kiest uit de schappen van een supermarkt. Je kunt niet
bewust kiezen voor de dood en dat bezegelen met een uitvaartmis. Je
kunt het grootste geschenk van Onze Lieve Heer – het leven – niet
vernietigen en vervolgens de Kerk vragen dat te vieren met een
eucharistie. En je kunt ook niet bij overlijden een
eucharistieviering vragen en deze vervolgens vormgeven met om het
even welke eigen teksten en muziek. Elke eucharistieviering, ook bij
overlijden, wordt opgedragen aan God, niet aan de mens. Teksten en
muziek moeten in de eerste plaats eer bewijzen aan God. Dat is niet
vervreemdend of onpersoonlijk, dat is het logisch gevolg van de
katholieke geloofsbeleving. Wie een persoonlijk afscheid met
spirituele elementen wil, moet voor een andere vorm kiezen dan de
eucharistieviering.
De Kerk is er niet voor het vermaak van de mensen en de Kerk heeft
geen producten in de aanbieding waaruit men naar believen kan
kiezen. De Kerk heeft wel een missie: de heilige opdracht om de
liefde van God en de naastenliefde van Christus te bevorderen en de
mensen dichter bij God te brengen. Daarvoor zijn sacramenten,
daarvoor zijn regels. Die zijn het middel, niet het doel.
Ik ken de situatie van de Lieropse parochie en het Bossche bisdom
onvoldoende om inhoudelijk te oordelen over het sluiten van een
parochie of het verbod op de oecumenische viering. Maar ik heb
genoeg gehoord en gelezen van monseigneur Mutsaerts om te oordelen
dat hij – zijn ongetwijfeld goede bedoelingen als dienaar van God
ten spijt – een public relations-ramp is voor het bisdom.
Als de monseigneur niets snapt van uw zorgen, dan heeft hij geen
idee waar hij mee bezig is. Als de monseigneur in antwoord op uw
integere vragen slechts wijst op het naleven van de regels, dan
verliest hij het doel, de heilige opdracht, uit ogen. Nogmaals, ik
kan en wil niet inhoudelijk oordelen over het beleid van het bisdom,
maar de manier waarop monseigneur Mutsaerts hierover communiceert,
draagt er niet toe bij om de mensen dichter bij God te brengen. U
heeft het bisdom met uw brief een fantastisch podium gegeven om het
beleid aan ons uit te leggen, om zijn financiële problemen met ons
te delen, om op te roepen tot gebed voor meer roepingen tot
priesterschap. De reactie van het bisdom stelt mij in dat opzicht
zwaar teleur.
Het is geen gemakkelijke tijd voor het leven in gemeenschap met
Christus. Niet voor parochianen en niet voor de (hoge)
geestelijkheid. Laten we dan alstublieft, ter meerdere eer en glorie
van Christus, niet ons van elkaar afkeren door de Heilige Moederkerk
te verlaten vanwege de fouten van individuen of door te doen alsof
we niets snappen van de redelijke en begrijpelijke zorgen van de
ander. Laten we samen blijven bouwen aan de Kerk van Christus en aan
het Rijk Gods, in wederzijds respect.
Door Lucien Verhoeven, geboren (1982) en
getogen in Someren, woonachtig in Den Haag.
OPINIE Eindhovens
Dagblad 26 september door Jeroen van Sambeeck
Als iedereen een beetje gelijk
heeft....
Het conflict
over oecumene en kerkfusie in Someren is complex en simpel tegelijk.
De oplossing
kan langs een ingewikkelde en een vrij gemakkelijke weg.
Ik ga het
opnemen voor het bisdom Den Bosch. Voor de duidelijkheid, zodat u
niet meteen aan een ander artikel begint... Ik neem het niet op voor
conservatisme en kerksluitingen. Het gaat me erom aan te tonen dat
in de discussie rond de oecumenische diensten in Lierop en Someren
en de onvrede over kerksluitingen niemand veel schuld heeft, maar
dat iedereen een beetje fout zit.
Eerder
stelde ik al eens dat als je het niet eens bent met een bepaalde
kerk je dan gewoon een nieuwe moet opzoeken of stichten. Wie graag
hands maakt bij voetbal in een zwembroek moet bij waterpolo gaan en
zich niet beklagen over bestraffing. Ook als een heel land zo wil
voetballen zal de FIFA vasthouden aan regels. Dat is geen
conservatisme maar het voorkomen van wildgroei en het uiteenvallen
van de organisatie.
Het Vaticaan is in dat opzicht een soort FIFA. De vergelijking gaat
niet helemaal op omdat emotionele, filosofische, culturele en
sociologische zaken bij kerk-zijn een essentiële rol spelen.
Hulpbisschop Rob Mutsaerts spreekt van tijdgeest waaraan de kerk
niet toegeeft. De geschiedenis geeft hem wat dat betreft gelijk. De
rooms-katholieke kerk maakte afgelopen twee millennia continu wel
ergens op de wereld een crisis mee en overleefde ze allemaal.
Zo'n redenering is wel gevoelloos naar individuele mensen toe die
als vrijwilligers hun benen onder hun gat uitlopen voor hun eigen
kerk in hun eigen parochie. Het is bovendien hooghartig naar mensen
met grijze hoofden die gelovig in de kerkbanken zitten ondanks de
tijdgeest.
Al deze mensen gaan, als we de regeltjes van de kerk strikt
uitleggen, nu dus allemaal naar de hel omdat ze niet gehoorzaam
zijn. Als ze de live-uitzending van Orbi et Urbi (de pauselijke
zegen vanaf het balkon) zien, kunnen ze daar overigens een volle
aflaat mee verdienen. Je sterft als je oprecht biecht bij een
priester ook niet in zonde als je naar een oecumenische dienst van
protestanten en katholieken geweest bent en daar communie hebt
ontvangen.
U gelooft daar natuurlijk allemaal totaal niks van en zult het
groteske opmerkingen vinden.
De officiële katholieke kerk moet zich ervan bewust zijn dat talloze
regeltjes en standpunten van haar betreffende de uitvoering van de
eredienst en andere zaken niet meer te accepteren zijn voor mensen
in Nederland. Misschien moet het Vaticaan gewoon slim zijn. Slim
zijn betekent plaatselijk oogluikend bepaalde dingen toestaan.
Oprechte oecumene met andere christenen om de lieve vrede valt daar
onder.
De kerksluitingen gaan te snel. Eigenlijk gaan ze sneller dan de
mensen ze kunnen bevatten en willen accepteren. Het bisdom heeft
gewoon gelijk dat het simpelweg moet ingrijpen om faillissement te
voorkomen. Het heeft wat weg van gemeentelijke herindeling. Als het
rijk kleine gemeenten samenvoegt tot een slagvaardig geheel gaan
gemeentehuizen dicht en volgt protest. Het duurt even voor inwoners
van X zich burgers van XY voelen. Als X en Y veel met elkaar praten,
gaat het.
De auteur is
Jeroen van Sambeeck, redacteur van het Eindhovens Dagblad met als
aandachtsgebied geestelijk leven.
COMMENTAAR dinsdag 25
september 2012 Eindhovens Dagblad
Kerk,
Tijdgeest en Concilie
De Lieropse
huisarts Ferd Raaijmakers heeft in zijn open brief aan het bisdom
Den Bosch de gevoelens van veel katholieken onder woorden gebracht.
De vele
tientallen reacties op de brief die zaterdag op de voorpagina van
het ED stond, spreken boekdelen. Veel gelovigen herkennen zich niet
meer in de harde, conservatieve lijn van het bisdom.
De reactie van hulpbisschop Rob Mutsaerts (ED 24 september) laat ook
niets aan duidelijkheid te wensen over. Mutsaerts zegt niet te
begrijpen dat de kerk verwijten krijgt als zij uitspreekt dat mensen
zich aan de regels moeten houden. "Als we ons aanpassen aan het
tijdsbeeld kunnen we de kerk beter opheffen", zegt hij. "Je moet het
geloof niet willen verkwanselen aan de tijdgeest. Dat hebben we al
die eeuwen nooit gedaan."
De hulpbisschop gaat veel te kort door de bocht en neemt daarbij een
loopje met de geschiedenis. Ook Mutsaerts moet weten dat het op 11
oktober vijftig jaar geleden is dat in Rome onder paus Johannes
XXIII het Tweede Vaticaanse Concilie werd geopend. De intentie van
de paus was om de kerk 'bij de tijd te brengen'. Tekenend voor de
sfeer waarin over modernisering werd gesproken was de aanwezigheid
van vertegenwoordigers van andere religies als toehoorders.
Hoe het Tweede Vaticaanse Concilie ook wordt uitgelegd en hoe men
daar ook over denkt, niemand kan volhouden dat er in de kerk nooit
iets verandert. Dat de conservatieve krachten inmiddels weer de
overhand hebben gekregen en veel hervormingen zijn of worden
teruggedraaid, doet daar niets aan af.
Aan de regels valt volgens Mutsaerts niet te tornen. Zijn uitspraak,
dat hij het geloof niet wil 'verkwanselen aan de tijdgeest', maakt
vooral duidelijk dat er geen ruimte is voor een dialoog, laat staan
een tegemoetkoming in de richting van katholieken die oprecht zoeken
naar een meer eigentijdse beleving van hun geloof.
MENING Peter van Overbruggen dinsdag 25
september Eindhovens Dagblad
Leiders kerk mogen niemand uitsluiten
Auteur: door
Peter van Overbruggen | dinsdag 25 september 2012
Gelukkig
zijn er nog enkele ‘ vrijplaatsen’ in ons bisdom, waar ‘ongeneeslijk
katholieken’ in en rond hun kerk zoeken naar datgene wat hen bindt.
Een
oud-collega van mij – hij heeft een zachtaardige, oosterse inborst –
had de gewoonte om bij zaken waarover hij zich erg boos maakte
moedeloos te verzuchten: 'Och, Peter, ik ben zo verdrietig!' Deze
uitroep verwoordt precies wat ik voel bij het huidige beleid dat
vanuit de episcopale ambtsdragers op het katholieke kerkvolk
neerdaalt. En dat gevoel herkende ik ook in de open brief van Ferd
Raaijmakers (ED 22 september).
Keer op keer worden mensen die – soms nog met de moed der wanhoop –
betrokken zijn bij 'hun' kerk, diep in hun ziel geraakt door leiders
en voorgangers die handelen en spreken vanuit een kerkbeeld waarin
steeds minder mensen zich herkennen. In zichzelf gekeerd en verstard
denken zij hun instituut in stand te kunnen houden door het
uitvaardigen van nieuwe regels of het herinvoeren van oude
richtlijnen, bijvoorbeeld over waar precies geknield of wanneer er
gewierookt moet worden, en wie niet welkom is aan de Tafel. En deze
missives verbleken nog bij het reorganisatieproces van de parochies
in ons bisdom.
Om mij heen hoor ik de verontwaardiging – 'droefheid' dus in de
woorden van mijn oud-collega – over de harteloosheid waarmee op
vrijwel alle gebieden in veel parochies tegenwoordig wordt
geopereerd door een toenemend aantal kerkelijke gezagsdragers.
Een paar schrijnende voorbeelden uit mijn eigen ervaring. Toen een
collega van mij een paar jaar geleden aan een ongeneeslijke ziekte
was overleden, wilde zijn familie hem graag volgens zijn wens vanuit
zijn eigen parochiekerk laten begraven. Het plaatselijke
seniorenorkest, waarvan hij lid en voorzitter was, wilde hem
uiteraard graag muzikaal uitgeleide doen in zijn kerk. U vermoedt
waarschijnlijk al, wat er gebeurde. De pastoor verbood de inzet van
dit 'wereldse' muziekgezelschap. Gelukkig was het pastoor Jan Zwirs
(jawel) die in zijn prachtige Lieropse koepelkerk de bedroefde
familie gastvrij ontving om afscheid te kunnen nemen van haar
geliefde.
Daarbij klonk de muziek van zijn orkestvrienden en zongen wij met
een koor van collega's, ook een lied van Huub Oosterhuis. Het was
een persoonlijke en respectvolle afscheidsdienst. Ik begrijp dat bij
de vieringen van dood en leven dit uitwijken naar andere parochies
in het bisdom steeds vaker voorkomt, met alle kwalijke gevolgen van
dien voor de sociale cohesie in de eigen gemeenschap.
Een andere, eveneens pijnlijke ervaring beleefden we in Eindhoven
bij de uitvaart van een plotseling gestorven familielid, een jonge
moeder van twee kinderen. Toen haar elfjarige zoon naar voren kwam
om de hostie te ontvangen, vroeg de pastoor of hij zijn communie wel
had gedaan. Toen het antwoord – wel gedoopt – negatief was, werd hem
de communie geweigerd. Dat kon er, naast het verdriet om zijn
overleden moeder, kennelijk nog wel bij. Ik ben in staat om nog
enkele gebeurtenissen te schetsen uit eigen ervaring, die een
variatie zijn op de bovenstaande voorvallen, maar het voegt weinig
toe aan de treurnis die eruit spreekt.
Gelukkig zijn er nog enkele 'vrijplaatsen' (eigenlijk beschamend om
zo'n woord te moeten gebruiken) in ons bisdom en de kerkprovincie,
waar voorgangers samen met 'ongeneeslijk katholieken' (zo noem ik
mezelf ook, serieus én met lichte ironie) in en rond hun kerk naar
datgene zoeken wat hen bindt, ook samen met onze medebroeders en
-zusters van de andere kerken. In onze parochie zie ik de oecumene
gelukkig niet alleen 'in stilte' bloeien. Maar als ik de verkrampte
reacties van het kerkgezag waarneem, kan die samenwerking maar beter
'sub rosa' blijven. Als deze inspirerende kruisbestuiving bij het
bisdom bekend wordt, zie ik de bui al hangen.
Als twaalfjarige student van het bisschoppelijk seminarie Beekvliet
leerde ik de latere bisschop Jan Bluijssen kennen. Hij was onze
geestelijk directeur en mijn persoonlijke raadsman (biechtvader
heette dat toen nog). Bij zijn aantreden als bisschop koos hij als
wapenspreuk: 'Dienstbaar van dag tot dag'. Hij wist toen en tot op
de dag van vandaag hoe de rol van 'zielenherders' zou moeten zijn:
niet die van patronen en patriarchen, maar van broeders en zusters.
Bij een van de laatste gesprekken die ik met hem had, klonk zijn
uitspraak nog na in mijn oren: "De kerk mag niemand uitsluiten". Wat
zou het prachtig zijn als deze 'blijde boodschap' openlijk en vaker
zou klinken.
De auteur is Peter van Overbruggen, lid van de
klankbordgroep van de parochie Nuenen.
COMMENTAAR dinsdag 18 september 2012
Eindhovens Dagblad
Bisdom bepaald grenzen
Er is in
Lierop weinig begrip voor de harde lijn van het bisdom Den Bosch.
Zondag zouden pastoor Jan Zwirs en dominee Eline van Iperen samen
voorgaan in een katholiek-protestantse viering, ware het niet dat
het bisdom dat heeft verboden.
Het verbod komt niet als een verrassing. Eerder deze maand mocht een
gezamenlijke viering van katholieken en protestanten tijdens het
ziekentriduüm in Someren ook al niet doorgaan van het bisdom. Daarin
zouden pastoor Jacques Verhees en dominee Van Iperen samen voorgaan.
De Lieropse pastoor Zwirs zag de bui al hangen en stelde het bisdom
niet op de hoogte van de gecombineerde viering. Het was hem dus
duidelijk dat een heilige mis – met avondmaalviering – waarin hij
samen met de dominee zou voorgaan, op grote bezwaren zou stuiten bij
het bisdom.
Het verbod en de dreiging met sancties sluiten naadloos aan bij de
conservatieve wind die in het Bossche bisdom waait. Orthodoxie viert
hoogtij. Kerkelijke regels dienen strikt te worden nageleefd. Dat
laat geen ruimte voor experimenten of een vrije invulling van de
eucharistie, dus ook niet voor een mis gecombineerd met een
protestantse viering.
Katholieken en protestanten mogen best toenadering tot elkaar
zoeken, maar het bisdom bepaalt de grenzen. En ook al leidt dat tot
onbegrip bij mensen die juist het gevoel hebben dat zij op een
positieve manier hun geloof beleven, het is wel consequent.
Reactie
Kerkbestuur 15 september 2012 op slaponline
Zaterdag 15 september 2012:
Van het Kerkbestuur kregen we onderstaand bericht:
‘Vol verbijstering moet het kerkbestuur u laten weten dat de
oecumenische viering op zondag 23 september a.s. niet door kan gaan.
Het bisdom heeft ons verboden om deze dienst door te laten gaan en
onze pastoor verboden om in deze dienst samen met de dominee voor te
gaan.
Om sancties tegen onze pastoor te voorkomen geven wij gehoor aan
deze oproep van het bisdom.
Dit doen wij met schaamte naar de protestantse gemeente en onze
parochianen. Dit doen wij met boosheid naar ons bisdom dat
genadeloos het volgen van regels oplegt aan mensen van goede wil.
Op zondag 23 september zal onze koepelkerk gesloten zijn en de (pace)vlag
halfstok hangen’.
Woensdag 15
november 2012:
Onlangs ontstond er veel reuring toen de bisschop van Den Bosch in
Someren en Lierop twee oecumenische vieringen verbood. Het was de
bisschop vooral te doen om het samen vieren van de eucharistie.
Maandag 26 november is er in Deurne een lezing met als titel
“Augustinus als bruggenbouwer tussen eucharistie en avondmaal” .
Op deze avond geeft de heer Hans van Reisen, studiesecretaris van
het Augustijns Instituut in Eindhoven, een toelichting op de
achtergronden van eucharistie en avondmaal.
Zie
hieronder het volledige persbericht.....
Lezing over eucharistie en avondmaal
op 26 november 2012
De afgelopen
weken en maanden is in het nieuws regelmatig aandacht besteed aan
het verbod om een dominee mee voor te laten gaan bij een
eucharistieviering. De dominee van de Protestantse Gemeente Deurne
en de pastores van de Parochie Heilige Willibrord Deurne worden naar
aanleiding hiervan regelmatig benaderd met vragen naar het waarom
van dit verbod. Daaruit blijkt dat velen onbekend zijn met het
verschil tussen de katholieke visie en beleving van de eucharistie
en de protestantse visie en beleving van het avondmaal.
De heer
Hans van Reisen, studiesecretaris van het Augustijns Instituut in
Eindhoven, is bereid gevonden over de achtergronden en het verstaan
van eucharistie en avondmaal te komen vertellen. Onder de titel
“Augustinus als bruggenbouwer tussen eucharistie en avondmaal”
zal hij aan de hand van een inleiding en enkele teksten antwoorden
zoeken op deze vragen over overeenkomsten en verschillen.
Deze
bijeenkomst wordt gehouden op maandagavond 26 november a.s. van 20
tot 22 uur in het Parochiecentrum, Visser 2 te Deurne. In verband
met de organisatie wordt aan belangstellenden gevraagd zich vooraf
aan te melden. Dat kan tot uiterlijk donderdag 22 november bij het
Parochiecentrum. Nadere informatie is te verkrijgen bij Harry
Keijsers, via Parochiecentrum of tel. 06 81 41 39 91.
BRIEF IN KOEPEL DECEMBER
2012
Parochiële herindeling
In het Eindhovens Dagblad van donderdag 6 december stond te lezen
dat er gestart wordt met de vorming van twee nieuwe fusieparochies,
te weten de nieuwe fusieparochie Deurne en de nieuwe fusieparochie
Asten. Alle parochies binnen de gemeente Deurne zullen deel gaan
uitmaken van de nieuwe fusieparochie Deurne, en alle parochies
binnen de gemeente Asten van de nieuwe fusieparochie Asten. Vóór
2015 moet vervolgens een nieuwe fusieparochie Asten-Someren
ontstaan. Het is de bedoeling van het bisdom dat alle parochies in
de gemeente Someren hier deel van gaan uitmaken.
Enige tijd geleden heeft de Parochiële Eenheid
Liessel-Helenaveen-Neerkant bij het bisdom kenbaar gemaakt dat zij
graag wil aansluiten bij de nieuwe parochie Deurne, en niet bij de
nieuwe parochie Asten, zoals de plannen waren. Het bisdom heeft
aangegeven hiermee akkoord te kunnen gaan, mits alle parochies in de
gemeentes Asten, Deurne en Someren instemmen met de vorming van twee
fusieparochies, te weten een nieuwe parochie Deurne, en een nieuwe
parochie Asten-Someren. Het kerkbestuur heeft hierop gereageerd met
de volgende brief:
Mgr.
Mutsaerts
Bisdom
van ‘s-Hertogenbosch
Postbus
1070
5200 BC
‘s-Hertogenbosch
Betreft:
Nieuwe Parochie Deurne
Lierop,
24 november 2012
Hoogwaardige heer monseigneur Mutsaerts,
Met deze
brief reageren wij op uw brief d.d. 5 november 2012 waarin u ons
verzoekt ons uit te spreken voor één van de twee opties, te weten:
1. Gaat
u akkoord met de voorgestelde wijziging inhoudende
A. dat
de PE St. Willibrordus zich aansluit bij Nieuwe Parochie Deurne en
B. dat
Lierop een Nieuwe Parochie gaat vormen met de parochies Someren,
Someren-Eind,
Someren-Heide, Asten en Ommel.
2. Wenst
u vast te houden aan de indeling zoals vastgesteld in 2009, dat
derhalve Lierop, Someren, Someren-Eind en Someren-Heide een Nieuwe
Parochie gaan vormen.
U stelt
dat ons antwoord een innerlijke tegenstrijdigheid vertoont. Wij
wijzen u erop dat het uw interpretatie is en dat u deze zogenaamde
tegenstrijdigheid zelf veroorzaakt door aan de vraag of wij
instemmen met aansluiting van PE St. Willibrordus bij de Nieuwe
Parochie Deurne, de consequentie te verbinden dat wij dan eveneens
instemmen met aansluiting van Lierop bij de Nieuwe Parochie
Asten-Someren.
Wederom
stelt u ons voor een onmogelijke keuze.
Wij
willen nogmaals benadrukken dat wij begrip hebben voor de wens van
PE St. Willibrordus om aan te sluiten bij de Nieuwe Parochie Deurne
en dat wij daartegen geen enkel bezwaar hebben. Het is voor ons
vanzelfsprekend dat wij het fusieproces van andere parochies niet
willen belemmeren. Maar u kunt en mag van ons niet verwachten dat
wij dan maar impliciet onze ziel verkopen.
Zoals
wij reeds eerder hebben aangegeven en gemotiveerd zijn wij ervan
overtuigd dat het op korte termijn aansluiten van onze parochie bij
de Nieuwe Parochie Someren, dan wel bij de Nieuwe Parochie
Asten-Someren, noch in het belang van het Bisdom van
’s-Hertogenbosch, noch in het belang van onze eigen parochie is.
Wij
erkennen dat het Bisdom van ’s-Hertogenbosch voor grote uitdagingen
staat en dat ingrijpende veranderingen noodzakelijk zijn om ook in
de toekomst inspirerende geloofsgemeenschappen te kunnen waarborgen.
Wij zien echter grote verschillen tussen parochies onderling en zijn
van mening dat de maatregelen die nodig zijn vragen om maatwerk. Als
kerkbestuur kennen wij onze plaatselijke situatie. Wij weten waar de
kracht van onze parochie ligt en kennen de noden van onze
parochianen. De afgelopen decennia heeft het kerkbestuur haar taken
naar behoren uitgevoerd en wij verwachten dan ook dat het bisdom
het kerkbestuur serieus neemt. Wij willen in deze brief nogmaals
uiteenzetten waarom wij niet kunnen instemmen met het beleid van het
bisdom zoals dat nu voorligt.
De
vitaliteit van onze parochie is met name te danken aan de
kleinschaligheid. Door deze kleinschaligheid zijn onze parochianen
bereid hun verantwoordelijkheid te nemen en zowel materieel als
immaterieel bij te dragen aan het welzijn van de geloofsgemeenschap.
De
kleinschaligheid van onze geloofsgemeenschap draagt ertoe bij dat de
mensen betrokken zijn bij elkaar. Schaalvergroting zal hieraan
ernstige afbreuk doen.
Voor
veel parochianen is de zorg voor, de zeggenschap over en het beheer
van hun kerk, bezittingen en financiële middelen van essentieel
belang voor hun betrokkenheid. Mensen zorgen nou eenmaal beter voor
hun eigen huis en haard, dan voor het bezit van een ander.
Wij zijn
ervan overtuigd dat uitvoering van het beleid van het bisdom
desastreuze gevolgen zal hebben voor onze geloofsgemeenschap.
De
betrokkenheid bij de geloofsgemeenschap zal sterk afnemen en
dorpsgenoten zullen de kerk verlaten. Daardoor zullen de inkomsten
flink teruglopen.
Het
aantal vrijwilligers zal afnemen. Dat zal ertoe leiden dat onderhoud
van gebouwen en groen veelal door betaalde krachten moet gebeuren.
Dat maakt het onderhoud onbetaalbaar.
Door de
schaalvergroting zal het administratieve beheer moeten worden
uitgevoerd door professionals. Dat leidt tot een onnodige en
onverantwoorde kostenstijging.
Deze
gevolgen treffen in eerste instantie onze eigen geloofsgemeenschap,
maar indirect ook zeker het bisdom.
Het moet
u duidelijk zijn dat wij het menen. Wij willen serieus met u in
dialoog over de toekomst van onze parochie. Wij onderschrijven dat
het in wederzijds belang is als parochies samenwerking zoeken zodat
zij elkaar kunnen ondersteunen en versterken. Als de omstandigheden
daar om vragen sluiten wij ook een fusie niet uit. Wij zijn ervan
overtuigd dat het van bovenaf opleggen van beleidsplannen die geen
rekening houden met de lokale omstandigheden zullen leiden tot
afbreuk. Daaraan kunnen wij als kerkbestuur geen medewerking
verlenen. Dat zullen wij niet laten gebeuren.
Wij
vragen het bisdom dringend om met ons in overleg te treden, zodat
wij gezamenlijk een kansrijk pad voor de toekomst van onze
geloofsgemeenschap kunnen uitstippelen.
Hopend
op een spoedig antwoord verblijven wij,
Hoogachtend,
Het
kerkbestuur van de parochie Heilige Naam Jezus te Lierop
Net als u,
hebben wij het nieuws over de vorming van twee nieuwe fusieparochies
- te weten een Nieuwe parochie Deurne en een Nieuwe parochie
Asten-Someren - uit de media moeten vernemen. Tot op heden hebben
wij nog geen antwoord ontvangen op de hierboven afgedrukte brief.
Zijn er ontwikkelingen, dan brengen wij u uiteraard zo spoedig
mogelijk op de hoogte.
NIEUWS vanaf 29 december 2013
Zaterdag 29 december 2012:
Op de
brief
van 24 november j.l. van ons Parochiebestuur, gericht aan Mgr.
Mutsaerts van het Bisdom Den Bosch en te lezen in de Koepel van
december en op slaponline onder de link ‘Bisdom en Lierop’, is nu
toch een
reactie gekomen. Voor het ‘hele’ verhaal
verwijzen wij graag door…
Zondag 20 januari 2013:
Van het kerkbestuur kregen wij het verzoek onderstaand bericht te
plaatsen:
‘Tot onze spijt heeft Frans Kooijmans, sinds 2005 penningmeester van
ons kerkbestuur op 17 januari 2013 aan de bisschop van
’s-Hertogenbosch laten weten dat hij met ingang van diezelfde datum
stopt als lid van het kerkbestuur in Lierop.
Twee redenen zijn voor hem aanleiding geweest om dit besluit te
nemen:
- Frans vindt dat het bisdom beslist over de toekomst van onze
parochie zonder daarbij rekening te houden met de wensen van de
parochianen en het kerkbestuur;
- Frans vindt dat het bisdom onvoldoende waardering heeft voor het
werk van de pastoor, het kerkbestuur en zijn eigen werkzaamheden als
penningmeester.
Wij betreuren het dat een bekwame en betrokken penningmeester
voortijdig zijn functie neerlegt. Wij zijn Frans dankbaar voor de
jaren dat hij op een verantwoorde en gewetensvolle wijze de
financiën van onze parochie heeft verzorgd.
Het kerkbestuur zal zich inspannen om op korte termijn voor de
invulling van het penningmeesterschap te zorgen, zodat zij haar
taken naar behoren kan blijven uitvoeren. Want dat verdient onze
prachtige parochie!’ Dit bericht os ook geplaatst op de
website van onze parochie.
Woensdag
6 maart 2013:
Morgen, donderdag 7 maart, heeft het bisdom een bijeenkomst gepland
met alle parochies binnen de gemeentes Asten en Someren voor een
bespreking van de Nieuwe Parochie. Ons kerkbestuur zal hier
voltallig aanwezig zijn.
Maandag 11 maart 2013:
Van het kerkbestuur van de parochie Heilige Naam Jezus kregen wij
onderstaand bericht….
‘Donderdagavond 7 maart 2013 zijn de kerkbesturen van de parochies
in de gemeentes Asten en Someren samengekomen bij de Pauluskerk in
Someren. De vergadering werd voorgezeten door de heer Jac van Oppen,
pastoraal werker van het bisdom van ’s-Hertogenbosch. Tijdens de
vergadering hebben de kerkbesturen met elkaar van gedachten
gewisseld over de vorming van één nieuwe fusieparochie
Asten-Someren. Het kerkbestuur van onze parochie heeft aangegeven
dat het voor het welzijn van onze parochie, maar zeker ook voor de
nieuwe toekomstige parochie van groot belang is dat een fusie
geleidelijk en in goed overleg plaatsvindt. Wij hebben duidelijk
aangegeven dat voor Lierop de tijd om te fuseren nog niet is
aangebroken en dat wij voorlopig graag op de huidige weg verder
gaan.
Tijdens de vergadering was er overeenstemming dat de fusie gefaseerd
tot stand dient te komen. De Angelusparochie – waarin eerder de
parochies in Asten, Heusden en Ommel samengingen – wil in ieder
geval tot 1 januari 2014 de tijd nemen om hun parochie verder vorm
te geven. De parochies in Someren hebben afgesproken om woensdag 15
mei om tafel te gaan zitten om het traject naar een nieuwe parochie
verder uit te werken. Lierop zal bij dit overleg aansluiten.
Tijdens de vergadering was er sprake van een goede verstandhouding.
De besturen respecteerden elkaars opvattingen en leken bereid elkaar
ruimte te geven. Een mooie basis voor vertrouwen in het verdere
proces’.
Dinsdag
25 maart 2014:
Van de redacteur van slaponline kregen we onderstaand bericht….
‘Gisterenavond werd in zaal Nellie van Oosterhout de
parochievergadering gehouden waar de uitgangspunten van het
kerkbestuur van Lierop maar ook van de andere Somerense parochies
gepresenteerd werden. Het hele verslag is
HIER te
lezen.
Als conclusie kunnen we aangeven dat:
- Onze Koepelkerk open blijft dankzij de inzet van alle vrijwilligers
- Aan de uitgangspunten die in maart 2013 zijn vastgelegd wordt
vastgehouden
- Wanneer er een noodzaak zou zijn om te fuseren – bv als de pastoor
onverhoopt uitvalt – het kerkbestuur dan, mede dankzij vele
vrijwilligers, hun zaakjes keurig op orde heeft om snel over te
kunnen hevelen. Geen janboel maar naadloos overgaan naar de fusie.
Het is een wisselgeld voor de toekomst wanneer Lierop door
omstandigheden gedwongen moet aansluiten. Daar wordt voorlopig
echter niet vanuit gegaan waarbij de huidige pastoor van Heusden als
voorbeeld aangehaald werd; hij is al 96!).
Wanneer reacties op het voorstel van de Somerense parochies binnen
zijn zullen deze op slaponline gepubliceerd worden’.
Dinsdag
21 april 2015:
Het kerkbestuur informeerde gisterenavond de aanwezige parochianen
over het fusieproces dat de Astense en Somerense parochies het
afgelopen jaar hebben doorlopen. Er was een goede opkomst.
Aan het einde van de avond werden de parochianen gevraagd of zij
achter het voornemen van het kerkbestuur staan om in te stemmen met
de oprichting van de H. Franciscusparochie voor Asten en Someren.
Middels een applaus lieten de aanwezigen weten het kerkbestuur
hierin te steunen.
Na afloop van de parochieavond heeft het kerkbestuur in vergadering
formeel besloten de brief aan te bisschop te tekenen.
Donderdag aanstaande zal een afvaardiging van de Astense en
Somerense parochies voor ondertekening van genoemde brief bij elkaar
komen.
Het kerkbestuur houdt de parochianen op de hoogte van de voortgang
aangaande de oprichting van de nieuwe parochie. Zie eventueel het
hele verhaal.
Maandag 4
mei 2015:
Van het parochiebestuur kregen we onderstaand bericht…
‘Met de instemming van de bisschop is nu per 1 mei de parochie H.
Franciscus voor Asten, Someren en Lierop een feit, zijn de nieuwe
bestuursleden benoemd en hebben de huidige bestuursleden van alle
betrokken parochies hun ontslagbrief ontvangen. De parochie H.
Franciscus is administratief gevestigd aan de Kerkstraat in Asten
met als parochiekerk de H. Maria Presentatie te Asten. De andere
kerken in de fusieparochie blijven tevens hun naam behouden.
Wat betekent deze fusie op dit moment voor u als parochianen in de
praktijk; kort samengevat – NIETS. Elke parochie blijft de komende
tijd op dezelfde wijze draaien als voorheen; met dezelfde
contactpersonen en werkgroepen als u gewend bent. Momenteel zult u
nog niet met wijzigingen te maken krijgen.
Het nieuwe bestuur zal zich eerst oriënteren op de beoogde opzet van
de nieuwe organisatie en de hiervoor benodigde acties. Door ons als
voormalige bestuursleden is de toezegging gedaan om de komende
periode het nieuwe bestuur in praktische zin te ondersteunen bij de
samenvoeging tot één parochie en als locatieraad de schakel te
blijven tussen het bestuur en de parochianen.
Zodra er veranderingen komen die voor u als parochiaan van belang
zijn, wordt u hierover geïnformeerd.
Graag wensen we het nieuwe bestuur alle goeds en Gods zegen bij de
invulling van de taak die hen voorligt. Aan ons om samen met hen de
nieuwe parochie H. Franciscus onze parochie te laten worden’.
Zie ook
het artikel dat Maarten Driessen over deze fusie schreef in het
Peelbelang.
|