In het weekend van 24 en 25 mei werd in het Engelse Foxhill, onder de rook van Swindon, de Britse ronde in het Wereld Kampioenschap Sidecarcross verreden. 31 Teams hadden zich ingeschreven en Han en Stephan werden ingedeeld in kwalificatiegroep A.
Foxhill Track is een voor het publiek prachtig circuit. Doordat het publiek hoog boven de baan staat kun je op meerdere plekken bijna heel het circuit overzien. Een circuit met vele steile hoogteverschillen en spectaculaire springschansen. Stephan en Han konden prima overweg op deze technisch moeilijke baan en ze haalden op zaterdag een mooie 4e plaats in hun kwalificatierace, zodat ze op de wedstrijddag als 7e een plaats aan het starthek mochten uitzoeken. Door de mooie kwalificatie waren de verwachtingen bij de meegereisde fans hoog en ook het team zelf had er veel vertrouwen in. Maar helaas…..
1e Manche:
Net als in de kwalificatierace hadden Stephan en Han een prima start en doken ze als 6e de eerste bocht in. De snelheid op deze met stenen bezaaide harde baan lag ontzettend hoog maar de mannen konden prima met de besten meekomen. Tot het noodlot toesloeg en de versnellingsbak het begaf en ze een mooie top 10 notering de mist in zagen gaan.
Het Nederlandse duo Hermans – van den Bogaart verkeert in bloedvorm dit seizoen en zij beschikken over de snelste machine momenteel. Zij namen kopstart en leidden de wedstrijd van start tot finish. Op 18 seconden gevolgd door de Franse broers Prunier. De plaatselijke favorieten Brett Wilkinson – Joe Millard werden, luid toegejuicht door het talrijke Britse publiek, knap 3e.
Top 5 manche 1:
1] Hermans – vd Bogaart (NL)
2] Prunier – Prunier (F)
3] Wilkinson – Millard (GB)
4] v Luchene (B) – Musset (F)
5] Sanders (B) – Vincent (NL)
2e Manche:
In de pauze tussen de 1e en 2e manche werd er door de monteurs van team 418 hard gewerkt en werd het motorblok vervangen. Gebrand om een goed resultaat neer te zetten, meldden Stephan en Han zich om 15.45 uur in de fuik voor de 2e manche. Helaas mocht het ook nu niet zo zijn. Bij het vallen van het starthek sloeg de motor af en toen Stephan ‘m weer aan de praat had was de rest van het veld al bij de 1e bocht en moesten ze in de achtervolging. Ondanks dat Stephan, zoals hij zelf zei, totaal niet in zijn ritme kwam, wisten ze toch nog de 17e plek te bereiken en konden zo nog 4 WK punten bijschrijven. Toch was de teleurstelling groot aan het eind van de middag.
Hermans -vd Bogaart waren in het begin van de 2e manche in felle strijd met Wilkinson – Millard, tot de Engelsen in de fout gingen en een paar plaatsen verloren. Hermans – vd Bogaart reden hierna onbedreigd naar de finish. De top 3 werd volledig Nederlands door sterk rijden van Keuben – Rietman en de gebroeders Leferink.
Top 5 manche 2:
1] Hermans – vd Bogaart (NL)
2] Keuben – Rietman (NL)
3] Leferink – Leferink (NL)
4] v Luchene (B) – Musset (F)
5] Wilkinson – Millard (GB)
De prima kwalificatie op zaterdag en het rijden in de 1e manche op zondag, tot de motor kapot ging, moet toch ook voldoende vertrouwen geven voor het vervolg van het seizoen. Dat vervolg is op 7 en 8 juni in Brou, gelegen in het midden van Frankrijk, zo’n 140 km onder Parijs.
Headerfoto is gemaakt enkele minuten voor de start.
Hieronder twee foto’s tijdens het rijden en een foto van de totaalstart + 1 foto van een wegwijzer daar op het circuit met alle bekende crosscircuits van de wereld waaronder dus ook Lierop.
Twan Verbruggen



